Temperaturkurva?
Eftersom jag aldrig sysslat med fusing tidigare skulle jag uppskatta enorm om någon kunde ge mig en snabb genomgång på hur man gör när man bara ska gör små glashängen. Jag förstår ju att man ska skära ut glaset och limma ihop bitarna i den ordning man vill ha och sen lägga in i ugnen men vilken temperatur ska jag upp i och hur fort? Hur gör jag sen när jag kommit upp i önskvärd temp…ska jag hålla där och sen låta den sjunka långsamt utan att stanna upp?
Många frågor :D men frågar man inte så får man inget veta!
Tack på förhand.
Mvh/Maria
Hej Maria!
Bännkurvorna ser lite olika ut beroende på vilken ugn du har. Har du en fusing ugn eller keramikugn?

Jag har en pärlugn :)

Fullfusing 816-840 836-860 grader C. (jämn yta)
Tackfusing 760-790 770-800 grader C. (ojämn yta)
Lägg in bitarna i ugnen på separator papper tex. (ugnen är inte vam) ställ in graderna och låt den gå upp till den temp du vill ha.
Håll den temperaturen ett tag (jag kör 830 grader) om du har ett fönster kan du avbryta processen då du tycker det ser bra ut om inte så brukar jag ha ca 10-15 min för fullfusing man får testa sig fram lite vart man vill ha det. Glaset strävar efter att bli 6 mm hög.
Crasch coola=avbryt processen och utjämna till 530-540 grader ca (jag gör detta genom att öppna ugnen) en liten PMC ugn. håll det om det går en halvtimme (härdar glaset) (anneling) låt sedan ugnen svalna av sig själv till rumstemperatur öppna inte ugnen under denna tid.

Tack för ditt svar!
Jag får helt enkelt prova mig fram..problemet med min ugn är bara det att min lucka öppnas uppåt och stannar inte i det läget så jag får ställa upp den med något om det ska gå. Men det kanske går bra att ställa in programmet på att den ska sänka temperaturen efter det smält?
Jag vet fortfarande inte om min ugn kan nå dessa höga temperaturer men jag måste hitta instruktionsboken så ska det kollas senare idag :)

Du skrev att du hade en liten PMC ugn..är det den som ser ut som en liten grill eller är det en av de andra modellerna? Jag funderar nämligen själv på att köpa den om det inte går med min pärlugn. Tycker du att den fungerar bra? Hur många hängen i taget kan man göra?

Om du ska programera in tiden så går det långsamare än önskat att få ner temperaturen, jag rekomenderar att du öppnar luckan, det går ändå rätt fort att få ner tempen då på det sättet.
Går din ugn upp till 830 grader borde du klara dig kan jag tycka..
Jag har den minsta ugnen (8000:-) den är underbar :) Jag kan göra det mesta i den förutom att fusa glas. Silverlera, porslin, keramik, glas, emalj mm den går upp i 1300 grader. Man kan ha flera hyllplan i den om man behöver det. Den finns i 2 strlkar. Älskar denna ugn, då man har den kan man inte fatta hur man skulle kunna vara utan den ;) *ler*
Det finns en mini variant (pottan) som ser ut som en liten kastrull, den går att fusa och emaljera i också men är begränsad till att det bara går emaljera ena sidan då värmekällan kommer från bottenplattan. Och det går bara göra några smycken åt gången (Hobbyvariant av ugn om man inte skapar mängder).
Jag använder min ugn mycke, både själv och i mina kursverksamheter. Man kan ta med den överallt :)
Jag har 2 större keramikugnar också fast de kör jag inte igång för småsaker som smycken ;)

Är det jätteviktigt att man utjämnar vid 530 grader eller tror ni att det går att bara låta det svalna hela vägen ner till rumstemp? Iof så lär jag ju märka det, men kul att höra om någon testat :)

Jo om man ska sälja till andra så vill man vara säker på att de inte spicker i framtiden, glaset kan göra det. Jag har ifs inte haft fler än 2 glas som sprukit för mig i början, men jag skulle inte vilja det gjorde det då jag fattar in det i silver, lite svårt att ta tillbaks det från kunden och "laga". Så för säkerhets skull så rekomenderar jag det - iallafall om du ska sälja dem. Det är en halvtimmes "Garanti" på att du leverera okej glas och du kan få kunder som frågar dig om du gjort det eller ej. Så jag gör så iallafall för att vara 99% säker på att de är okej…

Tack för alla dina svar :D Jo jag kommer väl sälja en hel del om det går som det ska så jag ska se till att lägga till den där extra halvtimman. Säljer redan mina pärlor i vår pärlbutik men vore så kul att utöka vårt sortiment med lite handgjorda hängen oxå.

Vad kul :) det ger lite extra med då man kan garantera kunden att de får kvalite glas vilket man då ger dem :) dessutom finns det ju inget som går uppemot handgjorda hängen då de blir så fantastiskt vackra :)

Nu har jag testat ugnen ända upp till 830 grader och det gick bra..visst det luktade lite bränt men det kanske det gör första ggn man kör på så hög temp? Den lös riktigt röd och ja va lite orolig..men står det att den ska klara 850 grader så ska den väl det tycker man.
En fråga jag aldrig fick svar på (tror jag) var om det även i fusing ugnar är så att man lägger glaset direkt på en vit frigolit aktig yta? Vill ju inte förstöra min ugn. Tror ni oxå att man kan klippa ut separatorpapper precis så det räcker att ligga under ett smycke eller måste man lägga i hela ugnens botten?

Du klipper så stor bit du behöver för glaset, inte för hela ugnan. Det är bara till för att glaset inte ska fastna på ditt underlag.

Min ugn går upp till 830 grader på en timma..är det för snabbt för smycken? Eller måste jag ställa in en viss ökning per timma?

Det går alldelest utmärkt :) provkör ett smycke och se om det går bra :)

Tack igen Nenne :) Det ska bli så spännande att få prova. Kan knappt vänta på att mitt glas ska komma. Det är nackdelen med att beställa från nätet…jag vill ju ha det nu, nu, nu. Men så fort jag vet att allt fungerar som det ska tänker jag besöka ringströms här i sthlm och handplocka glas så man har lite mer att välja bland.

Kul :) Jo jag vet det är som att vänta på Tomten se bara till att du har samma CEO värde = coefficient of expansion (utvidgningsskoefficient) på glaset du ska bränna ihop, det går inte ha olika CEO i samma smycke.. för de utjämnar olika och kan iomed det spricka.. ha lika CEO värden i dem glas du arbetar med. Eller se till att du jobbar med samma i just det smycke du gör. Det vårdet vet de som säljer glaset vad de har för CEO. :) lycka till.
Har köpt en ny ung. Jippi !! Den lilla från PMC, 7.800:-
#3 Nenne ger en bra besksrivning om hur man fusar i ugnen. Men jag fattar inte riktigt. OK, jag har inte ttestat än, tänkte fråga dem som har denna ugn hur de gör.Det finns en brukanvisning med förprogrammerade program, men ingen av dem har temeraturen som glasfusing bör ha.
Jag förstår Nennes beskrivning nästan helt. Det jag undrar över är följande stycke:
"Crasch coola=avbryt processen och utjämna till 530-540 grader ca (jag gör detta genom att öppna ugnen) en liten PMC ugn. håll det om det går en halvtimme (härdar glaset) (anneling) låt sedan ugnen svalna av sig själv till rumstemperatur öppna inte ugnen under denna tid. "
Frågan är: Jag ska alltså stänga ugnen igen när den visar 540 grader. Men skall jag ändra på knappen som jag tidigare trycke 10 minuter 830 grader till 30 minuter ? Och/eller stänger ugnen av sig automatiskt. Hur håller man annars 540 i 30 minuter?
Kanske borde testa först innan jag frågar, men är man nu sån som vill veta först så…….
Om det är någon som håller på med silverlera i kombination med glas så frågar jag också om temeraturen och förloppet då det gäller det, med denna lilla ugn.
tack på förhand.
Nalle

Du ska nog inte köra igång den på 830 igen. Tanken är ju att du ska hålla på 520 eller 540 grader i en 30-90 min och sedan plocka ner glaset 20-30 grader per timme till ca 380 grader, sedan stänger ugnen av sig och du öppnar vid rumstemp eller ca 30 grader. Om din ugn inte kan plockas ner så måste du trixa för att hålla och sedan hoppas att den kan hålla värmen så väl att den går ner långsamt när den stängt av sig.
Hanna
Tack Hanna för svaret.
Det har gått en tid sedan jag skrev frågan och ugnen går för fullt nu och det går så bra. Jag fick en utförlig instruktion här på plats.
Har PMCs ugn. Den lilla. Man ska sätta den på 830 grader i 10 minuter, men man kan ju avbryta processen om man ser att man inte vill ha det mer fusat genom fönstret. Efter att den gått tio minuter på 830 så sänker man värmen genom att öppna ugnen och vädra till 540 ca. Försöker hålla det i 30 minuter och sedan går ugnen ned av sig själv. Tar en evinnerlig tid, men det är värt det, dåå vet man att det troligen inte spricker-
Skriver detta iaf någon annan köpt en likadan ugn och inte vet. Instruktionen är lite missvisande.
Men Nennes instruktion ovan är jättebra och den som jag också fick mig visat här hemma.
Men tack iaf Hanna. Jag var mycket tveksam innan jag vågade sätta igång. Men nu går det som en dans. Hahahaha!
Nalle