Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3379 ggr
BellanK
2

Floatglas och färger

Finns det någon här som kan hjälpa mig att tala om vad det är för skillnad på Decopulver, Flow colours och Cerafloat. Sen undrar jag hur ni blandar Over glaze.

EvaRittsel
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Decopulver är krossat, pulveriserat infärgat fönsterglas/floatglas. Det kan man jämföra med frittor eller kross till bullseyeglas. Du kan INTE använda Decopulver till annat än fönsterglas.

Cerafloat är blyfria opaka färgpulver som främst används till floatglas men också går till system 96 eller Bullseye.  Namnet är idiotiskt eftersom det missleder. Blandar man det med glycerol går det bra att måla fina detaljer på glasens yta. Dvs alla sorters glas. Men Bullseye är lite "fett"  så det är lite trikkigare. OBS Glycerolen torkar inte så vill man ha täckglas över får man använda annat målningsmedium som torkar.

Flow Colours är Ceramas färgpulver som ger transparenta färger. Det är nya färgpulver som ersatt de blyade färgpulvren Cerama sålde förr. Kan användas till alla sorters glas.

Cerrafloat och Flow Colour färgpulver är bra om man t ex screentrycker på glas, spritmålar eller penselmålar med målningsmedium. Snyggast blir färgåtergivningen om man färgar in före slump.

Men klarrött på floatglas - då får man använda Decopulver - floatglaskross -  för att få en stark tomteröd färg. Och Decopulver kan man få att fästa på fönsterglaset/floatglaset med att t ex måla med vattenbaset lim och hälla finkrosset över, hälla av överflödigt kross och sist torka bort dammet från krosset med en tops.

Fåglarna här är infärgat fönsterglas med hjälp av  Flow Colour. De klarröda prickarna är gjorde med Decopulver och det är fönsterglas jag färgat in. Fåglarna är spitmålade.

EvaRittsel
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag screentryckt tulpaner med färgpulvret Cerrafloat.

BellanK
0

TACK snälla för en ordentlig genomgång. 😃